Pendidikan
amatlah penting kepada setiap individu. Pendidikan seringkali
disalah-tafsirkan sebagai ‘pembelajaran akademik semata-mata didalam
kelas’. Pendidikan luar kelas seperti mempelajari skill dan kemahiran
pertukangan, pembinaan, pertanian dan pembuatan juga merupakan satu
pendidikan.
Dalam sesebuah masyarakat, akan ada segelintir
pelajar yang tidak meminati dengan pendidikan formal dan dalam kelas
(seperti saya sendiri). Mereka ini tergolong dalam kumpulan pelajar yang
meminati pendidikan luar kelas dan lasak kerana mereka mempunyai
‘hyperactivity’ yang lebih berbanding daripada pelajar-pelajar yang
lain. Golongan ini biasanya meminati pendidikan luar kelas seperti
pendidikan membaiki motor, mengimpal, pembinaan, memasak, bakery,
menjahit, pertanian, penternakan dan sebagainya. Mereka mungkin tidak
mempunyai daya tumpuan yang tinggi dari segi pemahaman ataupun daya
ingatan yang tinggi namun mereka sebenarnya adalah ‘penjana’ kepada
kemakmuran sesebuah kaum. Merekalah ‘enjin’ kepada pergerakkan ekonomi
sesebuah kawasan.
Namun, sekiranya mereka yang ‘hyperactive’
ini tidak mempunyai kebolehan untuk menulis dan bertutur dalam bahasa
Inggeris, tahap penggunaan komputer dan teknologi yang rendah, tidak
kebolehan untuk membaca buku2 yang berkaitan dengan aktiviti luar kelas
yang mereka minati itu dan tidak mempraktikan apa-apa kaeadah moden yang
pada masa sekarang amat mudah didapati dari Internet, kumpulan ini akan
ketinggalan berbanding dengan rakan-rakan lain mereka yang lebih
menumpukan perhatian dengan keputusan akademik. Bermakna, kita akan
kehilangan mereka yang sebenarnya adalah ‘penjana’ kepada masyarakat
kita..
Saya berpendapat, untuk
memajukan sesebuah kaum, kita tidak mempunyai sebarang pilihan kecuali
menitik-beratkan pendidikan. Pendidikan yang terbaik haruslah bermula
dari peringkat rendah lagi. Pelajar-pelajar di sekolah rendah mestilah
digalakkan untuk membaca, menulis dan bertutur dalam Bahasa Inggeris.
Pemakanan mereka haruslah dari kelas pertama yang membantu mereka
mencapai tahap pembelajaraan yang terbaik. Pendidikan agama dan moral
amatlah perlu sekali untuk mengelakkan mereka daripada terserong ketika
di-sekolah menengah ataupun kolej kelak disebabkan oleh hasutan daripada
rakan sebaya. Mereka yang berasal dari golongan yang kurang bernasib
baik HARUSLAH dibantu.
Montfort telah berjaya mengubah
beberapa pelajar yang dahulunya nakal menjadi pelajar cemerlang, malah
mampu untuk bertutur dalam Bahasa Inggeris. Dalam konteks ini, Monfort
sebenarnya amat sesuai sekali untuk pembelajaran pelajar-pelajar daerah
Penampang yang tidak meminati pembelajaran akademik. Dan alangkah
baiknya sekiranya bantuan kewangan dalam pembinaan sebuah politeknik
Montfort bernilai RM10 juta diatas tanah ‘wakaf’ seluas 10 ekar di
tengah-tengah daerah Penampang diberi, kita akan pastinya dapat
mengatasi masalah kekurangan pekerja-pekerja teknikal di Penampang.
Dan sudah pastinya, kita tidak akan mengalami penghijrahan
pemuda-pemudi KDM kita ke Semenanjung Malaysia untuk bekerja sebagai
operator pengeluaran lelaki/wanita dan terjebak dalam masalah-masalah
sosial.
No comments:
Post a Comment